Творчество и дизайн - Юлія Федів:  Культура теж може бути прибутковою

Виконавча директорка Українського культурного фонду, Юлія Федів: про креативні індустрії, культурну дипломатію та промоцію України за кордоном

Зараз Ви фактично обіймаєте дві посади: виконавчого директора Українського культурного фонду та керівника Національного Бюро програми Європейського Союзу «Креативна Європа» в Україні. Наскільки ефективна та продуктивна така синергія для обох напрямків Вашої діяльності і для Вас особисто?

«Креативна Європа» є грантовою програмою ЄС і охоплює 42 країни-учасниці. У кожній із цих країн є культурні інституції, які підтримують проекти, що виграли конкурс «Креативної Європи» на національному рівні. Завдання «Креативної Європи» – підтримувати співпрацю на європейському рівні між культурними, креативними діячами, митцями з усіх 42 країн-учасниць. Український культурний фонд в Україні є саме тією інституцією, яка теж надає грантову підтримку саме українським культурним діячам. Тому існування «Креативної Європи» у структурі УКФ – це чудова синергія для того, щоб українські проекти, які отримують фінансування Креативної Європи за підтримки Українського Культурного Фонду виходили з українського ринку на європейський, а згодом і на світовий.

Також умовою «Креативної Європи» є співфінансування з боку держави. І якраз це співфінансування може гарантуватися УКФ. Тому те, що дві найбільші грантові програми, українська та європейська, знаходяться в одному місці – це подвійний позитив.

Де саме Ви вбачаєте головне поле для використання інвестицій в українську культуру? Що, на Вашу думку, більш за все приваблює чи може привабити потенційно інвесторів в українській культурній галузі?

На мою думку, всі вісім секторів культурних і креативних індустрій є привабливими для інвестицій з боку бізнесу. Звичайно, наразі внесення змін до Закону «Про культуру» і введення поняття «креативні індустрії» розв’язує руки українському бізнесу в розумінні того, що культура теж може бути прибутковою, і в неї можна і потрібно інвестувати. Першими у цьому списку є індустрія моди та дизайн, а також ІТ-технології. Важче привернути увагу інвесторів у сферу культурної спадщини – музейної чи бібліотечної діяльності.

Але це завдання на перспективу, і у цьому полягає мета наших стратегічних сесій, які ми вже розпочали – звести громадський, державний та бізнес сектори і показати всі можливості та привабливість кожного із восьми секторів культурних та креативних індустрій.

У таких заходах, як конкурси культурних проектів на отримання грантів великого значення набуває питання «А судді хто?». Відомо, що експерти, які оцінюватимуть проекти, проходили відбір шляхом жеребкування у два етапи. Проте більшість їх імен залишається маловідомою широкому загалу, що може викликати підозру в їх заангажованості. Чи вважаєте Ви, що обраний Вами механізм формування групи експертів виключає такі ризики як протекція та корупційна складова?

Механізм, прописаний у положенні «Про експертні ради», усуває можливість будь-якої протекції, а також існування тих чи інших корупційних схем, оскільки конкурс для експертів був відкритим і будь-який представник одного із секторів культури і мистецтв країни на загальних засадах могли подати свою заявку та повний пакет документів для участі у конкурсі до експертних рад УКФ.

Перший відбір був технічним, під час якого ми «відсіювали» тих кандидатів, які не належали до сектору або не мали досвіду експертної оцінки. Далі був обраний принцип жеребкування, який усуває будь-яку можливість впливу зі сторони. У даному випадку жереб тягнув наш партнер із представництва ЄС в Україні, пан Юргіс Вілчінскас. Він, відповідно, і унеможливлював вплив на вибір експертів з боку Дирекції Фонду, Наглядової ради чи інших органів влади. Тому, на мою думку, це поки що унікальний кейс вибору експертів в Україні. Вже з 10 липня ми передаємо наші заявки на розгляд експертним радам і у вас буде можливість ознайомитися із оцінками кожного експерта, і відповідно, кожен із учасників конкурсу проектів УКФ отримає повноцінну відповідь, яка базуватиметься на оцінках експертів. Чому його заявка була успішною або не успішною. Сподіваємося, що вже у серпні Ви побачите наскільки експерти були об’єктивними, оцінюючи проекти.

Відомо, що 2 липня відбувся Перший міжнародний ярмарок грантів у сфері культури, організатором якого виступив і Український культурний фонд, і Бюро «Креативна Європа». Як ви визначаєте головну місію і мету Ярмарку? Якими є результати цього заходу?

2 липня Національне бюро програми ЄС «Креативна Європа» в Україні за підтримки Українського культурного фонду провели «Перший міжнародний ярмарок грантів у сфері культури». Ми започаткували традицію для представників культурного креативного сектору України – можливість на одному квадратному метрі познайомитися із усіма грантовими можливостями, які надаються представниками інших країн, та українськими інституціями для культурних проектів.

Я думаю, що це крута можливість познайомитись із грантодавцями, колегами із інших інституцій, і вже протягом дня дізнатися, куди ви можете подати свою проектну заявку і з ким ви можете скооперуватися для того, щоб ваша заявка була максимально успішною. Тому ми плануємо не зупинятися на нашому першому ярмарку і продовжувати традицію у подальші роки. Результатом цього ярмарку є 423 відвідувачі з різних секторів культури і мистецтва України, з різних куточків України, і 15 грантових програм, які були презентовані протягом 10 годин. Ми отримали багато позитивних відгуків від учасників і спікерів. Крім того, у нас відбувалась онлайн-трансляція і навіть ті люди, які не змогли особисто бути присутніми на Ярмарку, спостерігали за ним онлайн. Цю традицію ми також будемо зберігати, адже часом наші можливості більше обмежені, ніж наші бажання.

Ваші подальші плани з розвитку Українського культурного фонду та Національного бюро «Креативна Європа». Яких змін, покращень та нових етапів розвитку обох напрямків Вашої діяльності слід очікувати найближчим часом?

Програма «Креативна Європа» діє відповідно до правил функціонування всіх національних бюро у всіх 42 країнах, вона має чітко окреслені завдання: промоція програми «Креативна Європа» та проведення консультацій і інформаційних днів. Цю діяльність ми будемо продовжувати протягом наступних трьох років, оскільки програма існує до 2020 року. Але вже у червні 2018 року Єврокомісія прийняла рішення продовжити на наступні 7 років.

З вересня планується оголошення наступного конкурсу програми «Креативна Європа» – проектів міжнародної співпраці, і мої колеги із бюро розпочнуть серію інформаційних днів, тренінгів, воркшопів для представників саме культурного сектору України, для того щоб усі охочі могли готувати свої заявки разом із партнерами з-за кордону.

У рамках нашої співпраці з програмою «Культурні мости» ми плануємо навчальні поїздки до Словенії та Іспанії, тому у вас є можливість зареєструватися для того, що взяти участь і налагодити контакти із словенськими та іспанськими культурними організаціями і вже мати одного із трьох партнерів для подачі заявки на проекти міжнародної співпраці. Крім того, на осінь оголошується Конкурс художніх перекладів, а із січня 2019 очікуємо також оголошення конкурсів по програмі Медіа. Тож можливостей багато, і мої колеги будуть докладати зусиль для підвищення обізнаності представників культурного сектору і максимізувати можливість отримання фінансування від «Креативної Європи».

Щодо планів УКФ, то ми започатковуємо серію стратегічних сесій і з 10 липня по 6 серпня будемо зустрічатися з представниками секторів візуального, аудіовізуального, аудіального мистецтва , дизайну та моди, перформативного мистецтва, культурних креативних індустрій. Тому кожен бажаючий представник сектору може долучитися до наших сесій, щоб в першу чергу розказати про свої потреби та бажання стосовно програм підтримки УКФ на 2019-2021 роки. Також ми піднімемо питання культурної дипломатії та промоції України за кордоном.

Наприкінці серпня ми плануємо презентувати стратегію діяльності УКФ на 2019-2021 роки, за якою можна буде зрозуміти усі можливі види співпраці з УКФ.

Вже у листопаді ми готові оголосити наступний конкурс підтримки проектів УКФ, тому закликаємо потенційних аплікантів готувати свої заявки на 2019 рік завчасно. Також восени ми розпочнемо серію тренінгів та подорожей різними куточками України, тому якщо вас цікавить, щоб УКФ відвідав ваше місто і розповів вам про свої грантові можливості, запрошуйте нас і ми із радістю відвідаємо ваше місто. Мої колеги проведуть тренінги з проектного, фінансового менеджменту та розробці комунікаційних стратегій для того, щоб ваші конкурсні заявки були успішними і щоб у 2019 році ми отримали круті проекти.

Питання ставила Карина Борзаківська

Tags:

ТЕБЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Творчество и дизайн - По ту сторону экрана. Книга «Шоураннеры: искусство управления телешоу» впервые переведена на русский язык

По ту сторону экрана. Книга «Шоураннеры: искусство управления телешоу» впервые переведена на русский язык

Специально для вас медиаконсалтинговая компания Media Resources Management добавила еще одну уникальную книгу в коллекцию серии специализированной профессиональной ...

Творчество и дизайн - Функція ArtSelfie в додатку GoogleArts&Culture стала доступною і в Україні

Функція ArtSelfie в додатку GoogleArts&Culture стала доступною і в Україні

4 вересня Google запускає по всьому світу, зокрема в Україні, функцію ArtSelfie в додатку ...

Творчество и дизайн - Дурацкие манипуляции с фото

Дурацкие манипуляции с фото

«Я нахожусь в разгаре своего “Проекта 365”, где я каждый день стараюсь делать интересные ...

Творчество и дизайн - Лучшие логотипы всех времен: мнения дизайнеров

Лучшие логотипы всех времен: мнения дизайнеров

I love New York Логотип «Я люблю Нью-Йорк» разработал графический дизайнер Милтон Глейзер для ...

Творчество и дизайн - У «Мистецькому арсеналі» проведуть концерт барокової музики

У «Мистецькому арсеналі» проведуть концерт барокової музики

12 жовтня у «Мистецькому арсеналі» влаштують концерт барокової музики, який стане музичним трейлером до ...